טעויות נפוצות בתכנון מחסנים

טעויות נפוצות בתכנון מחסנים:

 

  1. התאמת אורך המדף למאפייני המשטח/מטען

כדי לתכנן מחסן צריך לקבל כמה נתונים מעבר לנתון הפיזי

של המחסן.

במחסנים לוגיסטיים תכנון נכון צריך לקחת בחשבון את מאפייני המשטחים: אורך, רוחב, גובה ומשקל. על פי מידות המשטח נקבל החלטה באיזה אורך קורה נשתמש. לפי נתוני המשקל של המשטחים נחליט מה העומס לכל קורה. על פי סך המשקל הכולל של כל המפלסים נתכנן את העומס לכל מסגרת.

לעתים ישנם מטענים שאינם בנויים בקו ישר עם קו המשטח (לדוגמה, ביג-בגים). במקרים כאלה יש להתחשב בחריגות כשמחליטים על אורך הקורות.

במחסנים של ליקוט ידני חייבים לקחת בחשבון את מידות קופסאות האחסון המונחות על המדף. הנתון החשוב ביותר, שבו נעשות עיקר הטעויות, הינו רוחב

הקופסאות. לדוגמה, קופסאות נעליים הן לרוב ברוחב 26 ס"מ. אם נשתמש בקורה באורך 143 ס"מ נטו, ייכנסו 5 קופסאות לרוחב, אך יישארו 13 ס"מ לא מנוצלים. לעומת זאת, אם נשתמש בקורה באורך 158 ס"מ נטו, נוכל להכניס 6 קופסאות לרוחב ויישארו 2 ס"מ בלבד לא מנוצלים.

אותו חשבון נעשה במידה שמאחסנים כל קופסה אחרת. כדאי להשתמש בקורות על מנת שבזבוז המקום יהיה מינימלי.

טעות נפוצה מאוד הינה שימוש בקורות בעלות עומס גבוה לאחסנת מוצרים קלים. זה גם בזבוז מקום (הפרופיל של הקורה גדול מהצורך) וגם בזבוז כסף...

 

  1. התאמת מערכי המידוף למאפייני הליקוט

יש משמעות רבה לכיוון בניית המדפים במחסן. בנייה ב"כיוון הזרימה" חוסכת מרחקי נסיעה, סיבובים מיותרים במעברים ועקב כך הורדת הסיכון לפגיעה בעמודי המסגרות.

במחסני ליקוט ידני התאמת כיוון הבנייה חוסכת מרחקי הליכה, תוך שמירה על קשר עין עם דלפק האריזה/מסירה.

 

  1. תכנון פינות

לקוחות רבים עומדים על כך שהמדפים ייבנו סביב הקירות כדי להשאיר את אמצע המחסן פנוי. מחשבה זו לגיטימית ולעתים זה גם הפתרון היעיל ביותר, בעיקר כשאין מספיק מקום להכניס שורה אמצעית.

החיסרון של שיטה זו הינו הפסד אחסון בפינות, היכן שנפגשים מדפי האורך עם מדפי הרוחב.

 

  1. תכנון המעברים בין שורות

כדאי להקדיש מחשבה רבה לתכנון המעברים. מעברי מלגזות סטנדרטיות חייבים להיות ברוחב 350 ס"מ, כדי לאפשר עבודה מהירה ללא תמרונים של אחורה-קדימה. במקרה של שימוש במלגזון מפעיל יש להשאיר 280 ס"מ כמעבר.

במדפים של ליקוט ידני המעברים לא פחות מ-80 ס"מ. במקומות בהם מכניסים עגלות משטחים צריך להתחשב ברוחב המשטח + מרווח במקרה שיש קופסאות שבולטות החוצה לכיוון המעבר.